donderdag 12 mei 2011

Zelf ijs maken

Mijn prachtige Magimix Glacier 1.5 belooft dat ik in 20 minuten heerlijk vers ijs heb. Ik ben benieuwd. Ik heb in het verleden een paar pogingen ondernomen om ijs te maken zonder ijsmachine, en daar werd ik vrij droevig van. Ondanks elk uur roeren tijdens het bevriezen bleef ik zitten met een bonk bevroren vloeistof en giga ijskristallen. Maar de Glacier gaat mijn leven veranderen, belooft de verpakking. In het bijgevoegde instructieboekje staan heel veel fijne ijsrecepten. Een beetje knullig uit het Frans vertaald, maar duidelijk genoeg om mee aan de slag te kunnen. Ook heb ik van het internet stapels ijsrecepten geplukt. De hele behuizing van de machine dient een nachtje in de vriezer op -18 graden te staan.  Dan is het zover. Mijn eerste poging. Meteen maar een zelfbedacht recept, om het extra spannend te maken.

Grieks ijs
500 ml volle kwark
200 ml slagroom
150 gram suiker
honing
handje fijngehakte walnoten

Klop de slagroom met de suiker stijf. Voeg de kwark toe en meng goed. Haal de ijsmachine uit de vriezer, zet het motorblok erop en zet de machine aan. Voeg het mengsel toe, en als het ijs begint te worden voeg je de honing en gehakte walnoten toe.

Twintig minuten later... dit ijs kan wedijveren met ijs uit een ijssalon. Dit is zo verrukkelijk! Deze ijsmachine had ik jaren eerder moeten aanschaffen. Ik heb de smaak volledig te pakken. Binnenkort volgen meer ijsrecepten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten