donderdag 19 mei 2011

IJsrecepten

Ik ben helemaal los met de ijsmachine. Wat een geweldig apparaat! De afgelopen weken heb ik veel verschillende recepten uitgeprobeerd, we kunnen er bijna niet meer tegenop eten. Ik heb nu twee basisrecepten bedacht, een op yoghurt- of kwarkbasis en een op mascarponebasis. Let niet op het aantal calorieën, ik heb geen idee hoéveel het er zijn, maar het zijn er veel. Resultaat is wel goddelijk ijs. Veel recepten die ik op internet heb gevonden zijn gebaseerd op een basis van eieren en melk of room, die je au-bain-marie verwarmt en dan laat afkoelen. Leuk, maar ten eerste heb ik er het geduld niet voor. Als ik ijs wil, wil ik het graag nu, en dan wil ik niet wachten tot het mengsel is afgekoeld naar koelkasttemperatuur. En ten tweede: ik houd van simpel, en zal er altijd alles aan doen om eten koken eenvoudiger te maken, dus vandaar mijn zelfbedachte basisrecepten.

Yoghurt- of kwarkbasis
500 gram yoghurt of kwark
1 pakje houdbare slagroom (200 ml)
150 gram suiker

Klop de slagroom bijna stijf met de suiker. Voeg de yoghurt of kwark toe en klop nog 30 seconden. Deze basis gebruik ik vaak in combinatie met fruit.

Mascarponebasis
2 pakjes slagroom (400 ml)
1 bakje mascarpone (250 gram)
150 gram suiker

Klop de slagroom bijna stijf met de suiker. Voeg de mascarpone toe en blijf nog een minuutje kloppen.

Natuurlijk kun je de basis zo in de ijsmachine doen, maar nog lekkerder vind ik het om er extra ingrediënten aan toe te voegen. Na wat googlen kwam ik bij de website van patidess terecht. Zij maken smaakmakers voor onder andere ijs. Vanille, caramel, mojito, meloen, tiramisu enz enz. Op http://www.gelatti.nl/ kun je ze bestellen. Ik gebruik een half potje per keer. Hieronder een aantal variaties die ik al gemaakt heb:

Pepermuntkussentjesijs
Meng gehakte pepermuntkussentjes en een paar druppels pepermuntessence door de mascarponebasis.

Citroenijs
Rasp de schil van twee citroenen. Pers de citroenen uit en laat de suiker uit het basisrecept voor yoghurtijs in een pannetje op het vuur in de citroensap smelten. Laat afkoelen en meng de citroensiroop en de rasp met de yoghurt.

Chocoladeijs
Smelt 100 gram chocolade in 200 ml van de slagroom uit de mascarponebasis. Laat afkoelen. Maak de basis met de overige ingredienten. Voeg de afgekoelde chocoladeroom en 2 eetlepels cacao toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten