maandag 16 mei 2011

Ipad app MealGuru

MealGuru is de ipad app die een aantal collega's van mij heeft ontwikkeld. En dat verdient uiteraard een plaats in mijn blog. Nu ben ik natuurlijk kritiekloos als het op zoiets leuks aankomt, sterker nog, ik ben alleen maar heel trots. Toch zal ik proberen deze app objectief te reviewen. Even snel gekeken: MealGuru staat op dit moment op plaats nummer 6 in de Lifestyle hitlijst in de appstore en krijgt een vijf sterren waardering, wauw!

MealGuru is een Engelstalige app die de vraag beantwoordt 'What's for dinner tonight?' Aan de hand van jouw eigen voorkeuren maakt de app een weekmenu en boodschappenlijst. Die boodschappenlijst kun je dan weer naar jezelf mailen, zodat je met je smartphone in de hand in de supermarkt je lijstje kunt shoppen. Het weekmenu maak je door aan te geven voor welke dagen van de week je een recept wilt en of het vlees/vis/vegetarisch wordt. Daarnaast kun je in een zeer uitgebreide lijst aangeven waar je wel en niet van houdt (bv. geen spruitjes). Op basis van je voorkeuren verschijnt het weekmenu. Bij elk recept wordt aangegeven hoeveel tijd het kost om te koken en hoeveel calorieën het bevat. Als je nu naar je boodschappenlijst gaat, kun je daar ook aangeven welke producten je al in huis hebt.

De receptendatabase waaruit geput wordt bevat 280 recepten. Nu vind ik alles lekker, dus dat is makkelijk, maar als je vegetariër bent of je lust veel dingen niet, wordt de variatie in je weekplanningen natuurlijk wel kleiner. Ik hoop dan ook dat de database later via updates verder gevuld gaat worden. Over de recepten zelf: die zien er heerlijk uit. Sea food paella, layered chilli, risotto met asperges en gegrilde steak, het klinkt heerlijk. Zo te lezen zijn ze ook nog eens makkelijk te maken, de aanwijzingen zijn simpel en duidelijk. Als je op het plaatje van het gerecht klikt, krijg je handige achtergrondinformatie. Bij de risotto met asperges wordt bijvoorbeeld verteld wat risotto eigenlijk is.Verder staat bij elk recept de voedingswaarde en kun je zelf aantekeningen maken.

Leuke features:
  • Via Twitter en Facebook kun je de recepten delen met je vrienden
  • Er zit een kookwekker op die je tijdens het koken aan kunt zetten
  • Je kunt je favoriete recepten, maar ook de recepten die niks voor jou zijn markeren.
Conclusie: deze app geeft mij heel veel inspiratie. Zelf ben ik niet zo van de geplande weekmenu's, maar zelfs ik word hier enthousiast van. De recepten zijn top, en dat is wat mij betreft het belangrijkst. Ze zijn makkelijk en snel te maken, precies waar ik van houd. De applicatie zit goed in elkaar, vooral het boodschappenlijstje vind ik erg handig. Ook van mij krijgt deze app vijf sterren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten