zaterdag 28 mei 2011

Test bliktomaten

Voor de bliktomaten ben ik naar de Albert Heijn getogen. Vijf verschillende soorten tomatenblokjes (waarbij Heinz lekker eigenwijs is en ze in pakjes stopt, zodat mijn titel de lading niet dekt...). Naast Heinz heb ik Cirio (yes, yes, nu ook bij AH, rechtstreeks uit La Bella Italia), Grande Italia, AH huismerk en Euroshopper. De test kan beginnen.

Allereerst de prijs. De verschillen zijn groot. Bliktomaten zijn goedkoop, dat zeker, maar voor een blikje Euroshopper betaal je 0,38 cent, terwijl je voor een blikje Grande Italia liefst 1,13 euro neertelt, op een cent na driemaal zoveel! De Cirio zijn overigens de duurst met 1,49 euro, maar die bestaan dan ook uit hele cherrytomaatjes, omdat ze geen blokjes hadden. Zometeen in de smaaktest blijkt wel dat Cirio de grote uitzondering is.

Alleen de Grande Italia bevat geen toevoegingen. Verder zit er in elk blik naast tomatenblokjes ook tomatensap en citroenzuur. De grote vraag die bij mij rijst: welke tomaten zitten er in de blikken? Op http://www.vkblog.nl/ hebben ze net 123 verschillende soorten tomaten ingezaaid, om even aan te geven hoeveel soorten er zijn. Het verschil tussen de Hollandse waterbommetjes en de Italiaanse pomodori is als het verschil tussen een Dacia Logan en een Porsche 911, dus ik had graag geweten met welke ik te maken had (Dacia Logan komt er bij ons niet in).

Het alternatief is natuurlijk zelf tomatenblokjes snijden. Misschien maar een paar kilo mooi pomodori's meenemen uit Italië voor een lekkere zoete, zelfgemaakte tomatensaus. Beetje knoflook in olijfolie, tomaten in blokjes erbij, oregano, tijm en 'n paar basilicumblaadjes als ik dan toch bezig ben. Even sudderen, in bakjes en de vriezer in. En misschien dan meteen een paar variaties maken: een pittige met peper, een mediterraanse met kappertjes, ansjovis en olijven... Maar goed, ik dwaal af. Terug naar de test.


De smaak, daar gaat het natuurlijk allemaal om. De Euroshopper blokjes worden - volgens het blik - geproduceerd in Italië. Dat bied hoop. Over de smaak kan ik kort zijn: behalve de Cirio smaken ze allemaal nagenoeg hetzelfde: waterig, tomaterig, geen zoetje. Werkelijk, met zo weinig verschil luidt mijn advies: ga gewoon voor de Euroshopper blokjes. En als je dan toch voor duur gaat, ga dan gelijk maar voor de Porsche 911 onder de blikken, de Cirio. Deze tomaatjes zijn zoet, smaakvol, verrukkelijk! In de volgende blok test ik de tomatenpurees.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten