zondag 15 mei 2011

Amandelmakronen, of: kleverige koekjes

Nigella legt in haar filmpje bij dit recept uit hoe ongelofelijk makkelijk deze koekjes te maken zijn. Nu houd ik van makkelijk en simpel, dus dit is bij uitstek een recept voor mij. Kort ingrediëntenlijstje, weinig werk, groots resultaat. Ik heb de 'chewy macarons' vertaald als 'amandelmakronen', maar die naam doet de koekjes eigenlijk geen eer aan. Hoe vertaal je chewy? De koekjes blijven een beetje zacht van binnen, kleverig zeg maar, maar om ze nou 'kleverige koekjes' te noemen? Ach, waarom ook niet?

Kleverige koekjes
200 gram suiker
200 gram gemalen amandelen
2 eiwitten
ongeveer 25 blanke amandelen

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de suiker en de gemalen amandelen en voeg de eiwitten toe. Mix tot je een samenhangend deeg hebt. Vorm balletjes, leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat en druk ze een beetje plat. Leg op elk rondje een amandel. Laat de koekjes in ongeveer 10 minuten goudbruin worden.

In het originele recept smeert Nigella eerst haar handen in met rozenwater, voor een extra smaakje. Ik ben nogal van de variatie, dus ik bedacht: sinaasappelbloesemwater kan vast ook, of vanille extract, of meng er de geraspte schil van een citroen door. Anyway, deze keer heb ik ze gewoon zo gelaten en ik moet toegeven: ik kan er niet van afblijven, ze zijn echt té lekker! Het grote voordeel van de filmpjes bij de recepten is voor mij dat ik meteen zie hoe makkelijk een recept te maken is. Ik ben om, dit is een geweldige app (en een superrecept).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten