vrijdag 27 mei 2011

Dromen

Soms droom ik ’s nachts. Niet over woest aantrekkelijke mannen in strak zittende Bjorn Borgjes (één exemplaar in huis is meer dan voldoende). Even een anekdote ter illustratie: toen wij laatst in Italië waren raakte de man in kwestie aan de praat met een Italiaanse banketbakster. Zij maakte het compliment: ‘ha fatto bene, tua mamma’, oftewel: dat heeft je moeder goed gedaan.
Nee, als ik droom gaat het over eten & koken. Of liever gezegd, over ons nieuwe huis. In mijn droom staan er rijen mensen voor ons appartement, die zich niets aantrekken van de huizencrisis en allemaal de hoogste prijs willen bieden, waardoor wij ons stulpje kunnen verruilen voor een schitterende jaren ’30 woning met een enorme keuken. De werkelijkheid is dat ik hier, in ons appartement, achter mijn pc zit te typen, me afsluitend voor de herrie van de bouwvakkers die bezig zijn nieuwe kozijnen en dubbel glas te zetten. Op die manier hopen we van één bezichtiging per half jaar, naar misschien wel twee te gaan. En ach, zolang wij hier nog wonen genieten we in ieder geval van dubbel glas.
Hier is het constant passen en meten en daardoor komen een hoop keukenapparaten er bij ons niet in. Vaatwasser, Magimix keukenmachine, Kitchen Aid, Le Creuset pan, Smeg koelkast, extra vriezer, Boretti fornuis … soms loop ik met ’n sliertje kwijl in de rechtermondhoek door de Oldenhof of de Nijhof om me te vergapen aan alle prachtige dingen die er in ons volgende huis komen te staan.
Natuurlijk heb ik dan ook zo’n modern kookeiland annex bar, kook ik wekelijks de lekkerste viergangendiners voor vrienden, throw ik eens in de zoveel tijd een cocktailparty. Loop ik door de openslaande deuren naar buiten de tuin in om even wat verse tijm en rozemarijn te plukken voor de marinade van het vleesgebraad dat ik de volgende avond in mijn Le Creuset pan in de Boretti zet. Laat ik ondertussen mijn Kitchen Aid het zware kneedwerk voor het pastadeeg en de taartbodem van mijn witte-chocoladetaart-met-frambozen-en-vanille doen. Check ik even of manlief het buiten redt met het roken van zalm op de BBQ en het maken van pizza’s in onze houtoven. Sta ik niet meer urenlang wortels, uien en andere groenten te snijden, maar gooi ik ze in de keukenmachine waar ze luttele seconden later geraspt, geschaafd, gesneden, gesnipperd uitkomen, zodat ik tijd heb om met bovengenoemde vrienden cocktails te drinken tijdens bovengenoemde cocktailparty.
*Zucht* wat zijn dromen toch mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten