donderdag 5 mei 2011

Recensie Gizzie Erskine's Keukenmagie

Gizzi Erskine is opgepikt door de Nederlandse pers. Een paar weken geleden verscheen een artikel in Dagblad de Pers en afgelopen weekend was in een van de bijlages van De Telegraaf te lezen dat Gizzi Erskine 'je beste vriendin in de keuken' is. Op dit moment tourt de 30-jarige Gizzi de wereld over om haar boek 'Keukenmagie' te promoten. Ze wordt betiteld als de nieuwe Nigella Lawson en is bekend van het Engelse kookprogramma Cook Yourself Thin. Ronde heupen, dol op lekker eten en een charmante verschijning. Maar ook: een enorme tatoeage van engelenvleugels op haar rug, parttime DJ, jonger & stouter dan Nigella.

Dan het boek, Keukenmagie. Het eerste dat opvalt is dat het lekker kleurrijk is. Ik hou van kleuren, de vormgeving van het boek spreekt me enorm aan. Gizzi probeert een groot publiek aan te spreken met haar boek, van de beginnende tot de meer gevorderde kok. Op zich is dat een mooi streven, maar daardoor bevat het boek voor de gevorderde kok wellicht overbodige informatie, terwijl de beginnende kok zich afvraagt hoe hij - ondanks de tips en trucs - de gerechten goed en wel op tafel krijgt. Waar ik niet enthousiast over ben zijn de teksten... op de een of andere manier lijken ze soms een beetje gekunsteld. Vooral in de inleidende stukjes van de hoofdstukken valt het op. Soms hoor Gizzi zelf praten, soms hoor ik de redacteur die de teksten heeft aangepast de boventoon voeren. Gizzi meet zich een bepaald (stoere, ruige dame) imago aan, dat niet altijd overeenstemt met de manier waarop ze in het boek vertelt. In de recepten wordt veel gebruik gemaakt van het woord 'moeten'. Ik hou van de bevelende wijs, ik maak er zelf ook vaak gebruik van, maar dan als in 'Snipper de ui en gooi nu de doperwten erbij' in plaats van 'Je moet nu de ui snipperen en dan moet je de doperwten erbij gooien'. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het aan de vertaling ligt.

Genoeg over de minpuntjes van het boek. Als je door de teksten heen kijkt, zie je de waanzinnige gerechten die ze in het boek heeft opgenomen. Het boek is verdeeld in dertien hoofdstukken die allemaal beginnen met de basics. De recepten hebben niets met basics te maken. Ondanks dat ze niet al te moeilijk te bereiden zijn, zitten er veel culinaire hoogstandjes tussen. Omdat ik al een boekenkast vol kookboeken heb, is de belangrijkste maatstaf voor mij om een kookboek aan te schaffen de mate van originaliteit van de recepten en die is in dit boek erg groot. Wat dacht je van een supersimpele doch extreem chique Kaas-truffelsouffle voor twee of Open lasagne met krab en garnalen in roze saus. Ook bij de Chateaubriand van tonijn met tomate hollandaise & gefrituurde courgettes loopt het water me in de mond. En binnenkort ga ik de Gebakken Sint-jakobsvruchten met chorizo, appels & aardappelpuree maken. Niet elk recept is voorzien van een foto, wat ik - gezien mijn voorliefde voor plaatjes - jammer vind. Toch scoort Gizzi met haar Keukenmagie hoog bij mij. Het is een prachtig vormgegeven boek met originele recepten. Gizzi, bedankt!

Geen opmerkingen: