vrijdag 3 juni 2011

Twee keer knoflooksaus

Ik ben dol op knoflooksaus. Alleen... knoflooksaus uit de supermarkt kan mij zelden bekoren. De enige knoflooksaus die ik nog wel eens wil kopen is 'shoarmasaus' in dat vierkante bakje van Remia of Spaanse aioli in dat ronde gele bakje (de vakkenvuller weet wel welke ik bedoel). In mijn jongere jaren werkte ik in een restaurant waar ook een spareribsafhaalgebeuren bij zat. En bij spareribs hoort knoflooksaus. In die tijd heb ik tientallen liters knoflooksaus staan maken, fris, pittig en boordevol knoflook. Of... misschien is mijn gepofte knoflooksausrecept nog wel beter. Vol, romig en zoet. Hier volgen beide recepten, kies zelf maar welke het lekkerst is.

Knoflooksaus

Ingrediënten:
1 pot mayonaise van 500 ml
3 a 4 teentjes knoflook, geperst
2 a 3 augurken, fijngehakt in de keukenmachine
100 ml slagroom

Meng alles door elkaar. That's it. De truc is dat de stukjes augurk de knoflooksaus fris en knapperig maken en het lijkt of er allemaal stukjes knoflook in de saus zitten.

Gepofte knoflooksaus

Ingrediënten:
1 pot mayonaise van 500 ml
1 bol knoflook
100 ml slagroom

Snijd de bovenkant van de bol knoflook af, zodat je 't begin van de teentjes kunt zien. Zet de bol in een vuurvast schaaltje en overgiet met olijfolie. Zet de bol ongeveer een half uurtje in de oven, zodat de knoflook gepoft is. (Je kunt ook meerdere bollen tegelijk poffen en ze flink in de olie zetten. De teentjes smeer je op 'n stukje stokbrood. De olie krijgt een heerlijke knoflooksmaak, laat afkoelen en giet in een fles). Als de knoflook enigszins afgekoeld is, knijp je alle teentjes eruit en pureer je ze met de mayonaise en slagroom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten