donderdag 2 juni 2011

Doperwtenpuree


Ik ben dol op pesto's, tapenades, dips, sausjes en andere smeerseltjes. Ik kan er blogs over volschrijven (en dat zal ik dan ook doen in de toekomst). Van de week zag ik in de vriezer een zak doperwtjes liggen die er al tijden lag. De man lust namelijk geen doperwtjes 'die groene meelballetjes, die mot ik nie'. Dus wat doe je dan als goede vrouw? Je maakt risi e bisi zonder bisi, erwtensoep zonder erwten, visje met doperwtjes-en-worteltjes zonder doperwtjes enz enz. Maar ja, doperwtenpuree zonder doperwten gaat niet, dan hou je zo ongeveer lucht over. Ik heb gezegd dat het groen kwam van broccoli, maar manlief is te slim. Hij vroeg: waarom noem je het dan doperwtenpuree? Kortom, ik had de hele bak voor mezelf. Mmmm.

Ingrediënten:
1 zak doperwtjes (450 gram)
2 handen vol verse munt
2 handen vol pecorino
2 dl olijfolie
zout

Blancheer de doperwtjes twee minuten en giet ze af. Pureer ze met de munt en de pecorino in de keukenmachine of met de staafmixer. Giet geleidelijk de olijfolie erbij en voeg zout naar smaak toe. Een kneepje citroensap zou ook nog kunnen. Lekker op bruschetta of grove plakken brood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten