maandag 6 juni 2011

Review boek 'IJs & IJsdesserts'

Voor de tweede keer in mijn leven heb ik het boek 'IJs en ijsdesserts' van Veltman Uitgevers aangeschaft. Een paar jaar geleden heb ik mijn eerste exemplaar weggedaan. Om maar even aan te geven hoezeer ik klaar was met ijs maken, omdat het wat mij betreft elke keer een totale mislukking werd. Maar ik ben bekeerd, door Magimix. Een hele la in de vriezer is gereserveerd voor zelfgemaakt ijs. En dus was het tijd om nog meer inspiratie op te doen dan ik op google al had gedaan. Bij http://www.bol.com/ ben ik door de ijsboeken gaan browsen en daar kwam ik mijn oude boek weer tegen. In een nieuw, kleiner en flexibeler formaat. Meteen besteld.

Ditmaal is het boek het geld meer dan waard. Er staan meer dan 150 ijsrecepten in. Deels standaardrecepten zoals vanille ijs, chocoladeijs en vruchtensorbet. Maar ook heel verrassende recepten: ijs met broodkruim, rozemarijnijs, rabarber-gemberijs en kastanjeijs. Wat me opvalt is dat dit boek zo ontzettend compleet is. Naast de recepten voor ijs wordt veel aandacht besteedt aan garneringen zoals ijshoorntjes, mandjes en sauzen. Ook staan de meest prachtige bombes, terrines en ijstaarten erin. En, heel belangrijk, alle basistechnieken komen aan bod. Roomijs, sorbetijs, parfait, ijs marmeren, ijsvormen gebruiken etc. etc.

Dit boek is helemaal compleet. Echt een must voor de ijsmaker. Nu begrijp ik ook waarom ik helemaal gegrepen ben door het zelfijsmaakvirus: het is een proces waar je al je creativiteit in kwijt kunt. Ik hou van het experimenteren en het bedenken van de meest vreemde, doch lekkere combinaties. Eigenlijk had ik besloten dat dit voorlopig mijn laatste blog over ijs zou worden, maar ik sluit niet uit dat ik me niet aan mijn besluit ga houden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten