vrijdag 24 juni 2011

Jamie Oliver, mijn held

Al vaker heb ik geblogd over mijn heldin, Nigella Lawson. Nu ga ik een paar blogs vullen met mijn held, Jamie Oliver. Het was Jamie die ervoor heeft gezorgd dat ik echt ging koken. Toen ik op kamers ging, kwam ik erachter dat iedere dag patat-met-kroket ten eerste niet in mijn budget paste en ten tweede niet het meest gezonde maal ter wereld was. Op een dag liep ik met mijn moeder in de boekhandel, en daar zag ik de kookboeken van Jamie Oliver liggen. In die jaren was ik vrij bevattelijk voor mannelijk schoon, en aangezien Jamie destijds voor mij in die categorie viel, en ik zeer nieuwsgierig was in hoeverre 'Naked' zou slaan op de illustries van Jamie zelf in zijn boeken, zette ik onder het mom van 'da's handig, mam, kan ik eindelijk echt leren koken' mijn zinnen op 'The Naked Chef' en 'The Naked Chef is terug'. Ik kreeg ze beiden voor mijn verjaardag.

Voor degenen die de boeken nog nooit hebben ingezien: 'Naked' sloeg helaas niet op de manier waarop Chef Jamie het liefst achter het gasfornuis plaatsnam. Op de achterkant van het boek wordt de titel verklaard: 'The Naked Chef gaat om het weglaten van het overbodige, het terugbrengen tot de essentie. Ik laat zien hoe ik thuis kook, eenvoudig, maar toch bijzonder. Met eerlijke ingrediënten, vol smaak. Ik wil met minimale moeite een maximum aan smaak op tafel zetten, om er daarna uitgebreid van te genieten met familie of vrienden Dat is waar koken om draait, dat is wat koken leuk maakt'. Check. Volledig mee eens. Jamie was 23 toen hij dit schreef en zijn eerste kookboek uitbracht.

Ondanks afwezigheid van foto's van naakte Jamies zijn de boeken mij erg dierbaar. De recepten waren voor mij als beginneling makkelijk te maken en hebben mij geinspireerd om te gaan experimenteren met ingrediënten. Een van de recepten die ik vaak gemaakt heb is de 'Carpaccio van rundvlees'. Eigenlijk niets anders dan het kruiden en kort aanbakken van een flink stuk runderfilet en het dan in mooie plakjes snijden. Dit recept was voor mij een openbaring. Zo simpel, zo heerlijk, zo weinig moeite voor een groots resultaat. Zelfgebakken foccacia van Jamie erbij en alle lof viel mij ten deel. Jamie, bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten