zaterdag 25 juni 2011

Review Jamie Magazine

Sinds zijn eerste kookboek uitkwam heeft Jamie Oliver veel bereikt. Hij heeft inmiddels twaalf kookboeken op zijn naam staan. Hiervan heb ik er een groot aantal in mijn boekenkast staan. Mijn laatste aanschaf is 'Jamie's Reizen'. Op mijn verlanglijstje staan nog 'Jamie's Italië' (hoe is het mogelijk dat een Italië freak als ik dat boek nog niet heeft?) en 'Thuis bij Jamie'. Van een aantal boeken is ook een televisieserie gemaakt (op dit moment is 'Jamie in 30 minuten' te zien op RTL4, dinsdagmiddag 16.30 uur.

Een aantal jaren geleden heeft Jamie een kruistocht gevoerd voor gezonde voeding op Engelse scholen. Jamie kreeg het voor elkaar dat scholen in heel Engeland vette happen, frisdranken en chocoladerepen de deur uitdeden en inruilden voor verse en gezonde alternatieven. Hij heeft hiermee een ware kookrevolutie teweeg gebracht. Ik durf te stellen dat geen enkele chefkok zoveel invloed heeft gehad op de hedendaagse eetcultuur als Jamie Oliver. Voor mij is hij de Escoffier van de 21e eeuw.

Gennaro Contaldo bracht Jamie de liefde voor Italiaans koken bij. De twee openen dit jaar het twintigste (!!!) Jamie's Italian Restaurant. Ook heeft Jamie een keten met Fifteen Restaurants, waar kansarme jongeren worden opgeleid tot horeca professionals. De kracht van Jamie Oliver is in mijn ogen dat hij constant blijft vernieuwen. Net als je een beetje Jamie-moe lijkt te worden, komt hij weer met een geweldig initiatief waardoor je niets anders kan dan hem respecteren en bewonderen.

En nu is Jamie Magazine in het Nederlands verkrijgbaar. Het blad bestaat in Groot-Brittannië al drie jaar en ik was erg nieuwsgierig naar de Nederlandse editie. Voor iemand die zo van koken en eten houdt, vind ik dat er te weinig kooktijdschriften zijn. Ik mis nog steeds de TIP Culinair. De Delicious is fantastisch, veel moderner, internationaler, maar niet vergelijkbaar met de TIP. Foodies magazine is leuk, La Cucina Italiana geweldig, de Allerhande heeft een paar jaar geleden een omslag gemaakt naar 'het moet weer simpeler' en is sindsdien niet meer wat het is geweest, de Boodschappen is fijn, en toch kom ik tekort. Mijn honger naar kooktijdschriften is lastig te stillen, maar gelukkig is er nu Jamie Magazine.

Het eerste nummer staat in het teken van Italië, hoe kan het ook anders. En, eerlijk is eerlijk, ik ben lyrisch over het blad. Het staat boordevol recepten, achtergrondartikelen en Jamie-info. De vormgeving is schitterend, hip en modern. Ik ben verkocht. Het blad verschijnt 6 x per jaar en als je nu een abonnement neemt, krijg je er Jamie's Reizen bij cadeau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten