dinsdag 21 juni 2011

De Goddelijke Huisvrouw

'Hoe word ik een goddelijke huisvrouw' is de titel van een van Nigella Lawson's kookboeken. Ik was daar op mijn achtste al uit: door de meest heerlijke cakes en koekjes te bakken. Vijftien jaar later werd dat inderdaad door mevrouw Nigella Lawson herself bevestigd.

Ik zie mezelf nog staan, als meisje van acht, in de keuken in mijn ouderlijk huis. Donkergroen linoleum op de vloer, een donkere eikenhouten keuken, okergele tegeltjes op het aanrecht. Boven de keukenkastjes een richel met allerhande blikjes van De Ruijter en Pickwick die mijn moeder verzamelde (en die inmiddels mijn huis sieren). 

En daar stond ik dan, het liefst likkend aan de deeghaken van de mixer bij het maken van cakebeslag, of kleine balletjes draaiend voor pre-baked-consumptie van het koekdeeg, ik had al vroeg door wat lekker eten was. Na een gesprekje met Ben&Jerry's jaren later, besloten zij cookie dough ijs te maken. Mijn helden!


Mijn kookbijbel in die tijd was 'Het grote bakboek - wat u zelf bakt smaakt het lekkerst'. De kaft is nu grotendeels versleten, de pagina's liggen los en zijn beduimeld met vette vingerafdrukken. Dit boek is mijn meest dierbare kookboek. Het recept voor cakebeslag heb ik tientallen keren gemaakt (simpel te onthouden: 200 gram zelfrijzend bakmeel, 200 gram suiker, 200 gram boter en 4 grote eieren - 75 minuten op 160 graden) en ik heb gevarieerd met banaan, rozijnen, chocolade etc. Rond Sinterklaas was het recept voor Pepernoten bij mij favoriet (100 gram zelfrijzend bakmeel, 50 gram donkerbruine basterdsuiker, 1,5 theelepel speculaaskruiden, mespunt zout, 40 gram koude, harde boter en 2 el melk - 20 minuten op 175 graden) en tussendoor maakte ik vaak kletskoppen of zoute bolletjes (100 gram zelfrijzend bakmeel,  tl zout, peper, 75 gram koude, harde boter - 25 min op 175 graden).

Mijn moeder zei altijd tegen ons dat we, zolang als de cake in de oven stond, op onze tenen door het huis moesten lopen en heel zachtjes doen. Als je namelijk teveel herrie maakte, dan zou de cake inzakken. Wat een briljante manier om even 75 minuten rust te creëren in huis, we geloofden mijn moeder op haar woord.

Nog steeds ben ik dol op alles wat uit de oven komt. Tegenwoordig maak ik 'moderne versies' van de cake van vroeger, in de vorm van muffins (ik heb een heuse muffinperiode gehad), brownies en cheesecake. Het grote voordeel van het maken van muffins is dat je niet minutenlang hoeft te mixen. Je gooit de natte ingrediënten bij elkaar, en in een andere kom de droge. Beetje mengen, alles bij elkaar gooien en klaar is je muffinmix. En muffins zijn natuurlijk veel sneller klaar in de oven.

En ik kan er niet omheen om het hier toch even te vermelden: de allerlekkerste muffins komen van de Albert Heijn. Het zijn die donkerbruine chocolademuffins met echte stukjes chocolade erin. Lekker klef, een enorme calorieënbom en het ideale 'goedmakertje' op mijn werk. Mocht je in de toekomst iets goed te maken hebben met iemand: try these!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten