woensdag 6 april 2011

Kruiden

Jaah, het is voorjaar! Afgelopen zaterdag was het al heerlijk weer en vandaag weer zo'n prachtige dag. Ik krijg meteen de kruidenkriebels, oftewel: het balkon moet weer vol met planten, liefst eetbare. Inmiddels heb ik de tijm, rozemarijn, salie, bieslook en munt al staan. Binnenkort komen daar de basilicum en dille bij.

Tot een paar jaar geleden was ik een verwoed tuinierster (voor zover twee balkonnetjes van twee vierkante meter dat toestaan). Begin april zaaide ik de zaden in, en in de loop van de maand doken er overal in de zwarte grond groene sprietjes op. Maar dan begon het grote wachten... en wachten... en tegen de tijd dat de kruiden zo groot waren dat ze eetbaar waren, was de lente alweer bijna voorbij. Tegenwoordig doe ik het anders: ik koop kant-en-klare potten met kruiden. Hoppa, de potten in, en dezelfde avond kan er al mee gekookt worden.

Twee van mijn favoriete, want supersimpele, recepten met kruiden:

Kruidenboter
Laat een pakje boter zacht worden. Pak twee handen vol verse kruiden en hak ze fijn. Ik gebruik vaak dille, basilicum, bieslook en munt. Meng ze met de boter en wat zout naar smaak en maak er in plasticfolie een mooie rol van. Laat een paar uur opstijven in de koelkast, waarna je de rol in mooie plakken snijdt. Lekker op stokbrood, bij biefstuk of gebakken vis. Ik maak meestal twee keer zoveel in een keer en bewaar een deel in plakjes gesneden in de vriezer.

V&D bieslookkaas
Ken je die roomkaas die ze bij de La Place op de broodjes smeren? Lekker, en heel makkelijk zelf te maken. Neem twee bakjes roomkaas van 200 gram. Knip een heleboel bieslook in stukjes van ongeveer een cm (ik vind knippen makkelijker dan snijden). Meng roomkaas, bieslook en naar smaak grof gemalen peper. In 'n grote schaal, stokbrood of Turks brood erbij.

1 opmerking: