zondag 3 april 2011

Kooktijdschriften

Het is weer de tijd van de maand: de kooktijdschriften stromen binnen! Vorige week de Allerhande gehaald. De Foodies en de La Cucina Italiana lagen in de brievenbus. Ook de Delicious en de Elle eten zijn binnen. Heerlijk... al die kookinspiratie! Vooral de plaatjes, die doen 't 'm bij mij. Ik ben vrij visueel ingesteld en een kookboek zonder plaatjes, daar word ik niet blij van. Ik wil zien wat ik ga koken, me er alvast een voorstelling van maken hoe het eruit gaat zien, hoe het ruikt en hoe het zal smaken. Foto's van mooi gepresenteerde gerechten prikkelen me.

Er zijn overigens twee uitzonderingen op mijn regel geen-kookboeken-zonder-plaatjes. Ten eerste De Banketbakker van Cees Holtkamp en ten tweede De Avontuurlijke Keuken van Berthe Meijer, maar daarover later meer.

Terug naar de tijdschriften. Al jaren heb ik een (niet-werkend-doch-prettig) systeem: allereerst lees ik de tijdschriften van voor naar achter. Dan komen ze op de stapel 'gelezen-tijdschriften'. Eens in de paar maanden blader ik die stapel door, knip ik de lekkerste recepten eruit en gooi die in een map. Eens per half jaar zoek ik de map uit, sorteer ik de recepten op gang en verdwijnen ze keurig in mijn ordner in de juiste insteekhoes. Zie hier mijn georganiseerde kant. En daar blijft het dan dus bij. Dus.

Mijn goede voornemen, ingaand per direct: ik ga het helemaal anders doen. Ik scheur meteen de lekkerste recepten uit de tijdschriften en ga ze deze maand nog maken (en erover bloggen natuurlijk). De lijst bestaat tot nu toe uit:

Pasta met scholfilet, zeekraal en kerstomaatjes
Kip gestoofd in port en stroop met dadels
Spaghetti met room en chorizo
Gnocchi met parmaham en salie
Panna cotta met karamelsaus

Nu maar kijken of het werkt... You'll read it.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten