maandag 11 april 2011

Echte pesto

Het programma 'Keuringsdienst van Waarde' wijdde in 2009 een aflevering aan pesto. Fabrikanten werden gebeld met de vraag waarom er in de Pesto alla Genovese ingrediënten zaten die niet in de echte Italiaanse pesto thuishoorden. Het woordje 'alla' is in deze bepalend. Pesto die niet uitsluitend de originele ingrediënten bevat, mag geen Pesto Genovese heten, daar moet het woordje 'alla' tussen. De negatieve redenering is dientengevolge: als er op een potje Pesto alla Genovese staat, kun je ervan uitgaan dat er inferieure ingrediënten in zitten.

De website van de Keuringsdienst van Waarde is trouwens zeker het bekijken waard. Alle afleveringen zijn terug te zien en je zult versteld staan van hoe je genept wordt met sommige producten. Vlees dat aan elkaar geplakt is, kaas op pizza die helemaal geen kaas is. Knorr Vie, waaraan ik de illusie ontleende dat ik op die manier aan mijn dagelijke portie groenten en fruit kwam is zelfs uit de handel genomen. Volgens een bericht op NU http://www.nuzakelijk.nl/beurs/2463417/unilever-stopt-met-knorr-vie-.html ten gevolge van niet gehaalde verkoopdoelstellingen. Speelde de aflevering van de Keuringsdienst over dit drankje een hier een rol in? Check http://www.keuringsdienst.nl/ voor alle afleveringen.

Terug naar pesto. Wat zijn de ingrediënten van de echte pesto uit Genua? Ovidius schreef er al over en op de website http://www.apiciana.nl/artikelen/ver001.html lees je de historie van pesto en zijn voorganger moretum. Officieel wordt pesto in een vijzel gemaakt en dit is het recept:

Pesto
de blaadjes van een flinke bos basilicum
een kopje extravergine olijfolie
3 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas en evenveel Pecorino
2 teentjes knoflook
een eetlepel pijnboompitten
grof zeezout

Zelf vervang ik vaak wat basilicum door rucola en doe ik er soms wat citroensap bij. Vijzelen geeft inderdaad het lekkerste resultaat, maar voor het gemak gebruik ik meestal de keukenmachine. Pecorino en parmezaanse kaas heb ik standaard gemengd in een zakje in de vriezer liggen. En zo ziet zelfgemaakte pesto eruit:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten